• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Förbehåll 2023

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Den frågan är inte relevant då du nyss verkade ha betalplan
Ja. Jag har betalplan. Men förkortad. Alltså är år5 på saneringen utan betalning. Så vad har man för skyldighet att rapportera då? Förutom arv, större engångssummor, lotto etc. Behöver man rapportera förbättrad lön tex ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 770
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Ja. Jag har betalplan. Men förkortad. Alltså är år5 på saneringen utan betalning. Så vad har man för skyldighet att rapportera då? Förutom arv, större engångssummor, lotto etc. Behöver man rapportera förbättrad lön tex ?
Det här går bara runt runt, var det inte det här du frågade om inledningsvis för ett tag sedan?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 598
Mottagna reaktioner
6 175
Poäng
4 147
Bifogar beslut från mars 2022 och de senaste som kom nu i februari 2023. Betalningsutrymme har minskat ser jag.

Betalningsutrymme mars 2022: 10192
Förbehållsbelopp mars 2022: 10994

Betalningsutrymme februari 2023: 9334
Förbehållsbelopp februari 2023: 10886

Resekostnaden har jag fyllt i själv 6639 kr pga den ökade milersättningen.

Men jag grinar inte, jag är glad att vi inte behöver betala mer för det innebär att vi sitter kvar med mycket mer varje månad nu när min fru tjänar mer. Till exempel nu i mars får hon ut 16 500 kr efter skatt så när allt betalt i mars plus skattepengar som hon får i april så sitter vi kvar med cirka 23 000 kr. I april har vi kvar en 15 000 - 16 000 kr när allt är betalt.

Jag tänker inte skicka in någon fler omprövning utan nu får borgenärerna göra det istället eftersom jag inte vet hur mycket min fru ska gå upp i lön förrän vi ska få betala mer på min sanering.
Om borgenärerna skickar in så riskerar du två års förlängning av din skuldsanering.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 598
Mottagna reaktioner
6 175
Poäng
4 147
Ok tack.
Men de är då så att man blir alltså ”straffad” om man ser till att fixa en högre lön. Då kan de bli så att man över en längre tid få leva på existensminimum. Det känns ju helt vrickat. Borgenärerna får ju mer pengar än vad första betalplanen räknat med. Men då ska man krydda de ytterligare eller vadå? @Lasseman finns det ett korrekt svar här ?
tack
"Straffad', i en skuldsanering så blir du skuldfri efter fem år el ev kortare tid och borgenärerna får oftast en bråkdel av vad man är skyldig så det är för mig en självklarhet att betala mer om betalningsutrymmet ökar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 598
Mottagna reaktioner
6 175
Poäng
4 147
Jag önskar svar på följande.
Kan min betalplan förlängas pågrund av att jag ökat mina inkomster? Alltså: jag ökar min lön med 100-200k per år. Gör en omprövning. Detta går igenom. Jag betalar då alltså av mera varje månad än tidigare plan. Men kan det även bli en omprövning från de jag är skyldig pengar, att de vill att jag ska betala 5 år istället för 4 med ovanstående info som grund i sitt agerande ?
Nej, begär du en omprövning så kan det inte förlängas utan bara ökat betalningsutrymme per månad.
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
"Straffad', i en skuldsanering så blir du skuldfri efter fem år el ev kortare tid och borgenärerna får oftast en bråkdel av vad man är skyldig så det är för mig en självklarhet att betala mer om betalningsutrymmet ökar.
Hur blir man skuldfri kortare än 5 år när en privatsanering är minst 5 år?

Det är självklart för mig också, men längre tid var frågan. Alltså de är ju hela syftet med sanering. Att man ska korta ned betalningstiden och kunna få tillbaka sitt liv inom hyfsat rimlig tid.
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Det här går bara runt runt, var det inte det här du frågade om inledningsvis för ett tag sedan?
Haha struligt.
Förtydligande:
-Sanering 5 år, betalningsplan 4 år-
Fråga 1.
Pågående år 3, kan de förlänga min betalplan (från 4år till 5år) om jag själv gjort omprövning med högre lön. (Här svarade du NEJ, men att om borgenärerna gör omprövning så kan de bli förlängt)
Fråga 2.
Pågående år 5, får högre lön 10 månader innan saneringen är avslutad….måste man göra en omprövning trots att man inte betalar, eftersom betalplanen bara var i 4 år.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 598
Mottagna reaktioner
6 175
Poäng
4 147
Hur blir man skuldfri kortare än 5 år när en privatsanering är minst 5 år?

Det är självklart för mig också, men längre tid var frågan. Alltså de är ju hela syftet med sanering. Att man ska korta ned betalningstiden och kunna få tillbaka sitt liv inom hyfsat rimlig tid.
Betalplanen kan vara kortare än fem år.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
880
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Om borgenärerna skickar in så riskerar du två års förlängning av din skuldsanering.

Så när jag ska skicka in nästa omprövning nu när frugan har gått från 7 500 efter skatt till 10 000-15 000 på ett halvår eftersom jag fick avslag på att hon får 10 000 efter skatt nu? Ska jag vänta till hösten och sända nästa omprövning?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
880
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Betalplanen kan vara kortare än fem år.

Då kan man se sig som ”skuldfri”.

Hade jag gjort om jag hade behövt betala 10.192 kr i tre år istället för fem år.

Fy fan vilken underbar känsla när jag tänker efter. Leva på existensminimum i tre år och sedan är det över:faceheart:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp